NL

Beschrijving Nederlands


Koopmans 54 – “SantanA” – Zeiljacht

Ontwerper                       D. Koopmans Sr.
Maten                              16,45 x 4,89 x 1,60 / 3.60
Materiaal                         Aluminium   
Jaar of Constructie         2009
Motor/Type                     John Deere, 6068 T, Diesel
PK, KW                             225PK, 182KW
Generator                        Westerbeke, 8.3 BTD-514
                                        (K4D 1305cc Mitsubishi)
Centrale verwarming        Holland Warmte, Martime booster MB mini combi ketel, diesel
                                        radiator
Waterverplaatsing           ca. 30 ton
Brandstoftank                 ca. 2000 liter
Watertank                       ca. 2x 1000 liter
Diepgang                          1,60 / 3,60m (ophaalbaar midzwaard)
Vuilwatertank                  ca. 250 liter
Ballast                             ca. 9 ton lood                            
Btw                                  Betaald


Algemene informatie  - Koopmans 54 aluminium
SantanA heeft zichzelf bewezen als een sterk en comfortabel zeiljacht gedurende onze reis over de wereldzeeën.
Ze is door haar perfecte isolatie geschikt om alle koude gebieden te bevaren. Ze bied heel veel ruimte door haar brede romp, Door de grote ramen waardoor er veel licht binnen komt is het een groot plezier om in dit schip te wonen,
Veel aandacht is besteed om het  schip in technische zin eenvoudig en overzichtelijk te houden. Zo is ook alle techniek toegankelijk. Een klein werkplaatsje is gesitueerd in de machinekamer.
Ze is gebouwd door Van Benthem Jachtbouw te Zwartsluis en in 2009 opgeleverd. Er is veel zorg besteed aan het feit dat je op lange reizen veel  zelf moet kunnen repareren en er dus ook (redelijk) gemakkelijk bij moet kunnen komen.
De romp, opbouw, buiskap en alle tanks zijn van aluminium.  Het casco heeft CE-A certificering. De ramen in de salon zijn van gehard dubbel glas in aluminium frame (Rafa).
De buiskap ramen zijn voorzien van UV bestendig 8mm polycarbonaat.

Constructie:
Het casco is gemaakt van zeewater bestendig aluminium. Kielbalk en zwaardkast van 20 mm, romp is 8 mm dik, potdeksel, dek en opbouw 7 en 6 mm, buiskap is gemaakt van 5 mm aluminium.

Accommodatie:
Teak interieur, 1 cabine met 2-persoons( frans )bed, 1 cabine met 2- persoons stapelbed en een groot enkel bed voorin en een cabine met 1 bed / kantoor achterin, goed voor de achterwacht s ‘nachts. De bedden zijn tenminste 2mtr lang.
Er is één grote badkamer voorzien van een elektrisch toilet (Tecma), wasmachine 220 V, marmer werkblad met dubbele wasbak en een douche met sta hoogte. De vloer is van polyester.
Het keukenblad is van graniet, er zit een combinatie spoelbak in, klein/groot, met 2 kranen, waarvan 1 kraan is aangesloten op zout/buitenwater. Het drinkwater systeem is elektrisch.
Het warme water komt via de CV ketel of via de boiler, de laatste kan op 220V worden verwarmd of via de motor. Extra laag schuifluik over de ingang, en een verzinkbaar toegangs- deur.

De kookplaten bestaan uit 3 x 2 kookplaten, 2 x elektrisch 220V/Generator en 1 x 2 op gas. Ook is er een oven/grill aanwezig op 220V/Generator.
Er is 1 koelkast (ca. 170 ltr.) en 1 vriezer (50ltr.) De laatste kan ook worden gebruikt als koelkast. Beiden draaien op een eigen Isotherm 24V compressor (luchtkoeling).

De boot wordt verwarmd door de CV ketel en daarnaast kan tijdens het motor gebruik het  koelwater gebruikt worden als interieur verwarming door 2 warmte wisselaars.

Motor/voortstuwing:
John Deere 6068T, 6.8ltr, 225 PK, Twindisk MG 5050 keerkoppeling 2,45 : 1 ,
3-blads nikkel alu-bronzen propeller 28”, spoed 20mm, natte uitlaat met alarm
Hydraulische boegschroef (15PK) en midzwaard wordt elektrisch hydraulisch bediend
Het brandstof niveau in de tank kan middels een pijl glas worden afgelezen.
Het drinkwater niveau wordt middels het openen van inspectie deksels afgelezen.

Elektrisch systeem:
Het elektrisch systeem is opgedeeld in 12, 24 en 220V en in een licht- en startgroep.
De startgroep (voor de motor/generator) worden gevoed door 2 Optima redtop accu's en de lichtgroep bestaat uit 6  stuks 170 AH Northstar accu's. Dit zijn AGM telecom accu's met extra lange levensduur.
Het systeem draait op een Mastervolt , master switch, 110/220 volt schakelkast , acculader 24/100 amp., omvormer Dakar 3000 W, twee converters 20 en 30 amp 12 volt , dynamo van 80 amp./24 volt met drie trap regeling , hoofdzekering bord met mes zekeringen, 220 volt systeem gezekerd door drie aardlek zekeringen, en dubbel polige zekeringen.  Schip is massa vrij .

Watersysteem:
Rheinstrom drinkwaterpomp type A800/50 op 220V, met een kunststof druktank van 50ltr. Voor de drinkwater kraan is een koolstoffilter gemonteerd.
Watermaker type PUR survivor 35, produceert 5 ltr./uur.

Uitrusting/Navigatie:
Raymarine Plotter C120, Autopilot smartpilot 24V met afstand bediening, log, Wind set, dieptemeter st 60, Radar dome 4kw, vloeistof kompas, Whitlock stuursysteem Type Mamba met ¼ pk stuur motor, AIS zender/ontvanger. Voor zover mogelijk is de apparatuur zo geplaatst, dat het geen last heeft van de nattigheid en UV licht en van buiten goed is af te lezen.

Voor de communicatie zijn er een SSB zender, type Icom IC-7200 met pactor II usb  voor Sailmail, ( weer en mail ) en  2 x VHF (Standard Horizon VHF (USA) en Navman 7110 VHFmet afstand bediening), Media station Sony Bravo flat screen, Bose radio/cd/dvd player en streamer, allen met afstand bediening. 

Ankeren:
Elektrische ankerlier, type Ocean concept 3 van Lewmar, 100mtr 13 ankerketting, g40 , met een Delta anker van 67kg

Tuigage:
Het schip is kotter getuigd, met een aluminium 1280 Hallspar mast en giek. De masttop is verjongd. Traagheid momenten mast zijn lxx 3163 en lyy  6035 in mm 303x 204.
Kluiver op Profurl  c480 rol reef systeem. Fok wordt aangeslagen op kotterstag.

Zeilen gemaakt door SuperSailStore in Nederland, bestaande uit: door gelat grootzeil Contender 10,46 oz 72 m2, fok Polyant Hydra net 11,2 oz 26 m2, kluiver Polypreg 9,46 oz 62 m2en stormfok 15 m2 oranje.  Voor dit materiaal is gekozen omdat het mogelijk is dit materiaal onderweg zelf te repareren. Tevens bedoeld voor zware omstandigheden.
Half winder 190 m2

Het grootzeil is op de mast bevestigd met het Frederikson/Ronstan ballbearing profile 30mm.
Het achterstag kan handmatig worden geregeld middels een Holmatro hydraulische spanner.
Op de mast zijn 2 aluminium spinakker bomen op karren gemonteerd. De lieren zijn van het merk Andersson, in de kuip staan 3 stuks ST62/58 elektrische en 2 stuks ST52 handmatig te bedienen lieren, bij de mast staan  1 elektrische ST52 voor grootzeil en 1 handmatige ST52 voor fok en aan de mast 1 ST42 voor onderlijk spannen.
Verstaging bestaat uit een kombinatie van 1x19 en Dyform.
Geïsoleerde achterstag 1x19, 14 mmm dik. Voorstag 1x19 14 mm.
Topwanten, onder wanten, babystag en kotterstag zijn van 12 mm Dyform.
Diamant verstaging is 7 mm Dyform
2 Armstar 14 mm losse bakstagen.

Verf systeem:
Opbouw:                          Alwgrip Oysterwhite
Boven de waterlijn:          Alwgrip Moondust
Dekverf                :          Redox Ral 1013
Onder de waterlijn:         Econautic/Coppercoat, 2 component epoxy onderwaterverf
                                        Barrier coat min. 500 mu


Extra's aan boord:
Reddingsvlot 6 pers., type   , moet gekeurd worden.    
Epirb, moet nieuwe accu  krijgen.            
Automatische zwemvesten 6st.

White Whale Yachtbroker sneek .com
Mail: sneek@wwy.nl or call +31 515 423 467 .
More info: http://sailingsantana.blogspot.com/


Durft u het aan….
Durft u met SantanA de wereld te verkennen.
Aan SantanA zal het niet liggen, zij zal u liefdevol rond varen,
Het gevoel van veiligheid en welbehagen geven.
Zij is uw thuishaven.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Nieuwe uitdagingen