NL
Koopmans 54 – “SantanA” –
Zeiljacht
Ontwerper D. Koopmans Sr.
Maten
16,45 x 4,89
x 1,60 / 3.60
Materiaal Aluminium
Jaar
of Constructie 2009
Motor/Type John Deere, 6068 T, Diesel
PK,
KW 225PK,
182KW
Generator Westerbeke, 8.3 BTD-514
(K4D
1305cc Mitsubishi)
Centrale
verwarming Holland Warmte, Martime booster MB mini combi ketel, diesel
radiator
Waterverplaatsing ca. 30 ton
Brandstoftank ca. 2000 liter
Watertank ca. 2x 1000 liter
Diepgang 1,60 / 3,60m
(ophaalbaar midzwaard)
Vuilwatertank ca. 250 liter
Ballast ca. 9 ton
lood
Btw Betaald
Algemene informatie - Koopmans 54 aluminium
SantanA
heeft zichzelf bewezen als een sterk en comfortabel zeiljacht gedurende onze
reis over de wereldzeeën.
Ze
is door haar perfecte isolatie geschikt om alle koude gebieden te bevaren. Ze
bied heel veel ruimte door haar brede romp, Door de grote ramen waardoor er
veel licht binnen komt is het een groot plezier om in dit schip te wonen,
Veel
aandacht is besteed om het schip in
technische zin eenvoudig en overzichtelijk te houden. Zo is ook alle techniek
toegankelijk. Een klein werkplaatsje is gesitueerd in de machinekamer.
Ze
is gebouwd door Van Benthem Jachtbouw te Zwartsluis en in 2009 opgeleverd. Er
is veel zorg besteed aan het feit dat je op lange reizen veel zelf moet kunnen repareren en er dus ook
(redelijk) gemakkelijk bij moet kunnen komen.
De
romp, opbouw, buiskap en alle tanks zijn van aluminium. Het casco heeft CE-A certificering. De ramen
in de salon zijn van gehard dubbel glas in aluminium frame (Rafa).
De
buiskap ramen zijn voorzien van UV bestendig 8mm polycarbonaat.
Constructie:
Het
casco is gemaakt van zeewater bestendig aluminium. Kielbalk en zwaardkast van
20 mm, romp is 8 mm dik, potdeksel, dek en opbouw 7 en 6 mm, buiskap is gemaakt
van 5 mm aluminium.
Accommodatie:
Teak
interieur, 1 cabine met 2-persoons( frans )bed, 1 cabine met 2- persoons stapelbed
en een groot enkel bed voorin en een cabine met 1 bed / kantoor achterin, goed
voor de achterwacht s ‘nachts. De bedden zijn tenminste 2mtr lang.
Er
is één grote badkamer voorzien van een elektrisch toilet (Tecma), wasmachine
220 V, marmer werkblad met dubbele wasbak en een douche met sta hoogte. De
vloer is van polyester.
Het
keukenblad is van graniet, er zit een combinatie spoelbak in, klein/groot, met
2 kranen, waarvan 1 kraan is aangesloten op zout/buitenwater. Het drinkwater systeem
is elektrisch.
Het
warme water komt via de CV ketel of via de boiler, de laatste kan op 220V
worden verwarmd of via de motor. Extra laag schuifluik over de ingang, en een
verzinkbaar toegangs- deur.
De
kookplaten bestaan uit 3 x 2 kookplaten, 2 x elektrisch 220V/Generator en 1 x 2
op gas. Ook is er een oven/grill aanwezig op 220V/Generator.
Er
is 1 koelkast (ca. 170 ltr.) en 1 vriezer (50ltr.) De laatste kan ook worden
gebruikt als koelkast. Beiden draaien op een eigen Isotherm 24V compressor
(luchtkoeling).
De
boot wordt verwarmd door de CV ketel en daarnaast kan tijdens het motor gebruik
het koelwater gebruikt worden als interieur
verwarming door 2 warmte wisselaars.
Motor/voortstuwing:
John
Deere 6068T, 6.8ltr, 225 PK, Twindisk MG 5050 keerkoppeling 2,45 : 1 ,
3-blads
nikkel alu-bronzen propeller 28”, spoed 20mm, natte uitlaat met alarm
Hydraulische
boegschroef (15PK) en midzwaard wordt elektrisch hydraulisch bediend
Het
brandstof niveau in de tank kan middels een pijl glas worden afgelezen.
Het
drinkwater niveau wordt middels het openen van inspectie deksels afgelezen.
Elektrisch systeem:
Het
elektrisch systeem is opgedeeld in 12, 24 en 220V en in een licht- en
startgroep.
De
startgroep (voor de motor/generator) worden gevoed door 2 Optima redtop accu's
en de lichtgroep bestaat uit 6 stuks 170
AH Northstar accu's. Dit zijn AGM telecom accu's met extra lange levensduur.
Het
systeem draait op een Mastervolt , master switch, 110/220 volt schakelkast ,
acculader 24/100 amp., omvormer Dakar 3000 W, twee converters 20 en 30 amp 12
volt , dynamo van 80 amp./24 volt met drie trap regeling , hoofdzekering bord
met mes zekeringen, 220 volt systeem gezekerd door drie aardlek zekeringen, en
dubbel polige zekeringen. Schip is massa
vrij .
Watersysteem:
Rheinstrom
drinkwaterpomp type A800/50 op 220V, met een kunststof druktank van 50ltr. Voor
de drinkwater kraan is een koolstoffilter gemonteerd.
Watermaker
type PUR survivor 35, produceert 5 ltr./uur.
Uitrusting/Navigatie:
Raymarine
Plotter C120, Autopilot smartpilot 24V met afstand bediening, log, Wind set,
dieptemeter st 60, Radar dome 4kw, vloeistof kompas, Whitlock stuursysteem Type
Mamba met ¼ pk stuur motor, AIS zender/ontvanger. Voor zover mogelijk is de
apparatuur zo geplaatst, dat het geen last heeft van de nattigheid en UV licht
en van buiten goed is af te lezen.
Voor
de communicatie zijn er een SSB zender, type Icom IC-7200 met pactor II
usb voor Sailmail, ( weer en mail )
en 2 x VHF (Standard Horizon VHF (USA) en
Navman 7110 VHFmet afstand bediening), Media station Sony Bravo flat screen,
Bose radio/cd/dvd player en streamer, allen met afstand bediening.
Ankeren:
Elektrische
ankerlier, type Ocean concept 3 van Lewmar, 100mtr 13 ankerketting, g40 , met
een Delta anker van 67kg
Tuigage:
Het
schip is kotter getuigd, met een aluminium 1280 Hallspar mast en giek. De
masttop is verjongd. Traagheid momenten mast zijn lxx 3163 en lyy 6035 in mm 303x 204.
Kluiver
op Profurl c480 rol reef systeem. Fok
wordt aangeslagen op kotterstag.
Zeilen
gemaakt door SuperSailStore in Nederland, bestaande uit: door gelat grootzeil
Contender 10,46 oz 72 m2, fok Polyant Hydra net 11,2 oz 26 m2, kluiver Polypreg
9,46 oz 62 m2en stormfok 15 m2 oranje.
Voor dit materiaal is gekozen omdat het mogelijk is dit materiaal
onderweg zelf te repareren. Tevens bedoeld voor zware omstandigheden.
Half
winder 190 m2
Het
grootzeil is op de mast bevestigd met het Frederikson/Ronstan ballbearing
profile 30mm.
Het
achterstag kan handmatig worden geregeld middels een Holmatro hydraulische
spanner.
Op
de mast zijn 2 aluminium spinakker bomen op karren gemonteerd. De lieren zijn
van het merk Andersson, in de kuip staan 3 stuks ST62/58 elektrische en 2 stuks
ST52 handmatig te bedienen lieren, bij de mast staan 1 elektrische ST52 voor grootzeil en 1
handmatige ST52 voor fok en aan de mast 1 ST42 voor onderlijk spannen.
Verstaging
bestaat uit een kombinatie van 1x19 en Dyform.
Geïsoleerde
achterstag 1x19, 14 mmm dik. Voorstag 1x19 14 mm.
Topwanten,
onder wanten, babystag en kotterstag zijn van 12 mm Dyform.
Diamant
verstaging is 7 mm Dyform
2
Armstar 14 mm losse bakstagen.
Verf systeem:
Opbouw: Alwgrip Oysterwhite
Boven
de waterlijn: Alwgrip Moondust
Dekverf : Redox Ral 1013
Onder
de waterlijn: Econautic/Coppercoat,
2 component epoxy onderwaterverf
Barrier
coat min. 500 mu
Extra's
aan boord:
Reddingsvlot
6 pers., type , moet gekeurd worden.
Epirb,
moet nieuwe accu krijgen.
Automatische
zwemvesten 6st.
White
Whale Yachtbroker sneek .com
Mail:
sneek@wwy.nl or call +31 515 423 467 .
More
info: http://sailingsantana.blogspot.com/
Durft
u het aan….
Durft
u met SantanA de wereld te verkennen.
Aan
SantanA zal het niet liggen, zij zal u liefdevol rond varen,
Het
gevoel van veiligheid en welbehagen geven.
Zij
is uw thuishaven.
Reacties
Een reactie posten